LU Madonas filiāles studentes noslēguma darba aizstāvēšanas procesā 11.01.2025. (ekrānšāviņš)

Sestdien, 11. janvārī, notika Latvijas Universitātes (LU) Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes (IZPF) īsā cikla profesionālās augstākās izglītības studiju programmas “Pirmsskolas skolotājs” LU Madonas filiāles 5. semestra studentu noslēguma darba – kvalifikācijas darbs - aizstāvēšana. Šajā pasākumā, kas notika tiešsaistē, deviņpadsmit filiāles studentes noslēguma pārbaudījuma komisijām prezentēja veiktos pētījumus, saistītus ar pedagoģiskajām metodēm, bērnu attīstību un izglītības sistēmas pilnveidošanu.

Kvalifikācijas darba aizstāvēšana ir svarīga ne tikai topošajiem pedagogiem, bet arī izglītības sistēmai kopumā, jo tā palīdz veidot lietpratīgus profesionāļus, kas spēj sniegt augstvērtīgu izglītību nākamajai paaudzei.

Pēc noslēguma darba aizstāvēšanas, aicināju skolotājas dalīties ar pieredzi un sniegt ieteikumus tiem studentiem, kuri gatavojas uzsākt šo ceļojumu, tā palīdzot labāk sagatavoties un veiksmīgi pārvarēt izaicinājumus.

Iveta Kusiņa: “Sava kvalifikācijas darba “Pašvadīta mācīšanās Redžio Emīlijas pieejā 5-6 gadus veciem bērniem” (vadītāja Alīna Jofe-Bordjakovska) aizstāvēšanā ieguvu augstāko novērtējumu – 10 balles! Man tas bija pārsteigums, pat teiktu, ka neliels šoks, jo uz tik augstu rezultātu necerēju. Manuprāt, šo rezultātu sasniedzu pateicoties neatlaidīgam darbam, kas dažreiz pat mijās ar izmisumu, un protams vislabāko sadarbību ar kvalifikācijas darba lielisko vadītāju Alīnu Jofi-Bordjakovsku. Tieši viņa bija mans lielākais dzinējspēks un motivētājs. Uzskatu, ka šis ir labs sadarbības rezultāts. 

No savas pieredzes ieteikums otrā kursa studentēm - atrast savu īsto darba vadītāju, ar kuru saskan domu gājiens un tad viss izdosies. Svarīgākais ir komunicēt savā starpā un meklēt risinājumus kopīgi, ja tas nepieciešams. Kvalifikācijas darba izstrāde bija ļoti laikietilpīga un prasīja daudz spēka. Jācenšas disciplinēt un mudināt sevi paveikt kaut nelielu daļiņu katru dienu, lai beigās, visu saliekot kopā, iznāktu labs, kvalitatīvs darbs. Mans novēlējums otrā kursa meitenēm: nebaidieties būt drosmīgas un ejiet uz nosprausto mērķi ar lielu pārliecību! Viss izdosies! 

Pabeidzot šo izglītības posmu, plānoju rudenī turpināt studijas bakalaura studiju programmā “Sākumskolas skolotājs”". 

Dace Grahoļska, kvalifikācijas darba “Rotaļa kā sociālo prasmju attīstītāja iekļaujošā izglītībā 6-7 gadus veciem bērniem” (vadītāja Elīna Skuja): “Atzīšu, ka tas nebija viegls process un bija dažādiem izaicinājumiem piepildīts. Mans lielais atbalsts šajā procesā bija kvalifikācijas darba vadītāja Elīna Skuja, kura veltīja daudz laika, lai katru reizi izlasītu manu darbu un sniegtu ieteikumus to pilnveidot.

Rudens semestrī man bija ne tikai jāizstrādā šis pētījums, bet arī, prakse atskaite, notika lekcijas, bija jāveic darba pienākumi pirmsskolā un, protams, ikdienas pienākumi ģimenē. Šo visu nebija viegli apvienot, tāpēc esmu ļoti pateicīga savai ģimenei par atbalstu un sapratni šajā laikā.

Savu pētījumu veicu Lubānas pirmsskolas izglītības iestādē "Rūķīši". Vēlos izteikt sirsnīgu paldies iestādes vadītājai Inai Gutānei, metodiķei Evitai Ikauniecei, kolēģēm par viņu atbalstu un uzmundrinājumu visā manā studiju laikā. Un, protams, milzīgs paldies fantastiskajiem bērniem, kuri darbojās kopā ar mani gan praksēs, gan pētījuma izstrādes laikā, kā arī, viņu vecākiem!

Visām 2. kursa meitenēm novēlu izturību. Lai cik grūts kāds posms šķistu, atcerieties - jums viss izdosies! Turpiniet virzīties un sasniegt mērķi!”

Diāna Hačatrjana, kvalifikācijas darba “Noteikumu ievērošanas apguve pirmsskolas izglītības 3. vecumposmā” (vadītāja Agita Klempere-Sipjagina): “Jāsāk būtu ar pašu sākumu - iestāšanās procesu. Noteikti vēlos pieminēt, ka studijās esmu tikusi tik tālu pateicoties Madonas filiāles vadītājai Lolitai, kura ir kā studiju mentore, vienmēr uzpasēs, pamanīs katru termiņu un detaļu, kā arī uzmundrinās un mudinās, kad tas nepieciešams. 

Kopumā studiju procesa patīkamākais pārsteigums bija pasniedzēju kompetence un cilvēciskums - zināšanu bagāža, kas mums tika dota bija gan ar interesantiem stāstiem no dzīves, gan ar praktiskiem ieteikumiem. Pozitīvi bija arī tas, ka iegūtās zināšanas tika daudz diskutētas ar kursa biedrenēm, kas ļāva paplašināt redzesloku. 

Studentēm, kuras noslēguma darbu aizstāvēs nākamajā rudenī, es ieteiktu: baudiet šo procesu, smeļaties zināšanas no pasniedzējiem, komunicējiet viena ar otru par iegūto! Jums apkārt ir vieni no zinošākajiem cilvēkiem pedagoģijā, nekautrējaties uzdot jautājumus! Un vēlos piebilst tieši par kvalifikācijas darbu - jā, var gaidīt līdz pēdējam brīdim, bet tas noteikti būtiski ietekmēs darba kvalitāti un jūsu pārliecību par darbu kopumā. Neiegāžat pašas sevi, atvieglojiet sev dzīvi un izdariet visu laicīgi! Ieguldītais noteikti atmaksāsies ja ne vērtējumā, tad jūsu gandarījumā par paveikto.”

Mudīte Brīdaka: "Kvalifikācijas darba tēmu “Lasītprasmes vecināšana pirmsskolas 3. vecumposmā” (vadītāja Ilze Šūmane) izvēlējos, jo arī mani satrauc fakts, ka diemžēl liela daļa bērnu maz un nelabprāt lasa, un arvien vairāk ir bērnu ar zemu lasītprasmes līmeni. Mums, visiem kopā, ne tikai pedagogiem pirmsskolā un skolā, ir jādomā kā veicināt lasītprasmi, kādas metodes izvēlēties un galvenais, kā bērnos radīt lasītprieku. Tādēļ veicu šo pētījumu, lai noskaidrotu, kādas metodes ir veiksmīgas, lai veicinātu lasītprasmi. Izvēlējos pētīt tieši šo vecumposmu, jo tad bērni drīz uzsāks skolas gaitas un prasme lasīt būs nepieciešama, lai ikdiena skolā ritētu pilnvērtīgi. 

Lai veiksmīgi veiktu pētījumu, manuprāt, ir svarīgi izvēlēties tēmu, kas tiešām interesē un aizrauj, lai ar iedvesmu un aizrautību veiktu pētījumu, līdz ar to, veiksmīgi uzrakstītu un aizstāvētu kvalifikācijas darbu. Uzskatu, lai viss izdotos, galvenais, darbu darīt ar prieku, kas ir viens no svarīgākajiem izdošanās faktoriem. Protams, vēl nepieciešama iedvesma, motivācija, aizrautība, atbildības sajūta un laiks. Un, lai būtu laiks, jāprot sava ikdiena organizēt, lai kvalitatīvi veiktu pētījumu un uzrakstītu kvalifikācijas darbu. Tādēļ iesaku studentēm, kurām kvalifikācijas darba izstrāde vēl priekšā, sākt laicīgi veikt pētījumu un neatlikt uz pēdējo brīdi, jo pētījuma veikšana ir ilgstošs, bet patīkams process. 

Docētāji un kolēģes, kuras jau bija veikušas pētījumu, ieteica teoriju par tēmu sākt meklēt un rakstīt teorijas sadaļu jau vasarā, bet es, kā īsts students, vasaru, protams, izmantoju atpūtai un jauko piedzīvojumu baudīšanai, un darbam klāt ķēros tikai septembra sākumā, bet man tas bija pietiekams laika posms, lai kvalitatīvi veiktu pētījumu un uzrakstītu kvalifikācijas darbu. Taču tā ir mana pieredze. Katra no studentēm sajūt savu īsto laiku, kad uzsākt pētījumu, galvenais atrast motivāciju un tad - viss izdosies. Kā arī, man bija ļoti laba sadarbība ar darba vadītāju Ilzi Šūmani, kas arī ir svarīgs faktors, lai darbu uzrakstītu kvalitatīvi. Esmu pateicīga darba vadītājai par atbalstu un padomiem darba izstrādes procesā, jo mans pētījums tika novērtēts ar “teicami”.

Pētījuma veikšanas un kvalifikācijas darba izstrādes laikā arī man, kā lielākajai daļai studentu, bija vājuma brīdis, kad domāju: vai tikšu ar visu galā?, vai esmu uz pareizā ceļa?, vēl arī motivācijas trūkums, ikdienas pienākumi un darbs būvniecības uzņēmumā. Šajā posmā man nozīmīgs bija apkārtējo atbalsts un iedrošinājums. Bez savas atbalsta grupas – ģimenes un draugiem, visu tik veiksmīgi nebūtu izdevies paveikt, par to viņiem saku sirsnīgu paldies

Iesaku visu negatīvo un šaubas palaist vējā, uz mazu brīdi apstāties, atpūsties un tad, ar jaunu motivāciju un harmonijā, atsākt iesākto, kas personīgi man palīdzēja un bija mana veiksmes atslēga. Un tad, maziem, bet pārliecinātiem solīšiem, pretī uzvarai – augsti novērtētam darbam. 

Kā kursa vecākā, vēlos teikt sirsnīgu paldies mūsu kursa burvīgajām meitenēm, kuras ir sirsnīgas, izpalīdzīgas, jaukas un atraktīvas skolotājas! Mēs esam saliedēts un draudzīgs kurss. Visu šo gadu laikā, esam bijušas atsaucīgas, draudzīgas, uz sadarbību vērstas un vienotas uz kopīgu mērķi. Mēs to paveicām kopā! Mēs kopā sasniedzām mērķi! Esmu lepna par mūsu kursu! 

Kā arī, liels paldies mūsu filiāles vadītājai Lolitai par atsaucību, iedrošinājumu, atbalstu un sirsnību. Un atkārtošos - Jūs esiet īstajā vietā un dariet darbu ar lielu atdevi, degsmi un mīlestību."

 

Ar kvalifikācijas darba aizstāvēšanas notikumu tiek pabeigts ne tikai teorētiskais, bet arī praktiskais sagatavošanās process, kas ļauj studentiem pierādīt studiju laikā iegūtās zināšanas, prasmes un kompetences un pilnībā iekļauties profesionālajā izglītības sistēmā. Absolventes ir gatavas uzņemties atbildību par bērnu izglītību un attīstību, praksē izmantojot iegūtās zināšanas un pedagoģiskās metodes, un droši skatīties nākamā izglītības līmeņa virzienā. 

Pateicos par dalīšanos ar pieredzi, sniedzot vērtīgas atziņas un ieteikumus arī citiem studentiem! Novēlu turpināt attīstīt savas kompetences, kā arī veiksmīgi pārvarēt izaicinājumus, kas sagaida nākamajos izglītības posmos! 

Pateicos noslēguma darbu vadītājiem, recenzentiem un noslēguma pārbaudījuma komisijām par jūsu sniegto ieguldījumu pētījumu izstrādes laikā, uzklausot, vērtējot un sniedzot profesionālus ieteikumus Madonas filiāles čaklo studentu noslēguma darbā!

Uz tikšanos svinīgajā diplomu pasniegšanas ceremonijā 25. februārī LU Lielajā aulā!

 

Lolita Kostjukova

LU Madonas filiāles vadītāja

Dalīties