Studiju programmā "Pirmsskolas skolotājs" studijas LU Madonas filiālē 2021. gada rudens semestrī uzsāka 27 studentes, no kurām 19 studentes šodien, 13. janvārī, ar prezentāciju aizstāvēja savu veikto pētījumu. Ir veiksmīgi noslēdzies divu gadu un piecu mēnešu ilgs studiju process, kurā apgūti 22 studiju kursi 80 kredītpunktu apjomā, tostarp, veikti triju profesionālo prakšu uzdevumi izvēlētajā pirmsskolas izglītības iestādē un savlaicīgi uzsākts, izstrādāts un sekmīgi aizstāvēts kvalifikācijas darbs! Mēs visi varam būt gandarīti, jo kvalifikācijas darbu noslēguma vidējais vērtējums kursā ir "labi" - 7,2 balles!
Ar īpašu lepnumu sveicam skolotājas ANITU ZLADEJU un EGITU LEIMANI, kuru pētījumi un to aizstāvēšana tika novērtēti ar augstāko atzīmi - “izcili”!
Anitas pētījuma “Bērnu skaņu izrunas pilnveide pirmsskolas izglītības 3. posmā” (darba zinātniskā vadītāja prof. Tija Zīriņa, darba recenzente doc. Dace Augstkalne) mērķis: "Veikt teorētisku un praktisku analīzi par pirmsskolas izglītības 3. posma bērnu skaņu izrunas pilnveidi, izstrādāt un novērtēt efektīvas metodes un pieejas, kas palīdzētu uzlabot bērnu skaņu izrunu šajā vecumposmā". Lūk, daži secinājumi no Anitas veiktā pētījuma:
- Skaņu izrunas traucējumi ir bieža bērnu attīstības problēma.
- Skaņas izrunas traucējumu cēloņi var būt artikulācijas aparāta mazkustīgums, fiziskas dzirdes pazemināšanās, fonemātiskās dzirdes mazattīstība, kā arī nepietiekama uzmanības pievēršana bērna runas pareizumam.
- Bērna skaņu un vārdu izrunas pilnveidei liela loma ir vecākiem, jo tie ir pirmie cilvēki, kas dzird kļūdas, un tās vajadzētu labot, tiklīdz bērns ir sācis runāt.
- Lai veiksmīgi palīdzētu bērniem uzlabot izrunu, ir nepieciešama integrēta pieeja, kurā piedalās gan logopēdi, gan pedagogi, gan ģimenes, lai veicinātu bērna valodas attīstību un sociālo iekļaušanos.
Anita Zladeja, pirmsskolas skolotāja palīgs izglītības iestādē Cesvainē, jautāta par to, kādas bija sajūtas pirms darba aizstāvēšanas, atbild: “Šodien rīts bija uztraukumu pilns, biju stresā par savu darbu - vai spēšu iekļauties norādītājā laikā, vai paspēšu pētījuma aizstāvēšanai atvēlētajās 7 minūtēs pateikt visu, ko esmu iecerējusi pateikt.” Saņemot darba visaugstāko novērtējumu, studente ir priecīga: “Šobrīd, pēc aizstāvēšanas, izjūtu atvieglojumu, jo šis dzīves posms ir noslēdzies, un sāksies cits.” Anita atskatās uz studiju laiku un norāda uz izaicinājumiem, ar kuriem saskārās šajā procesā: “Studiju process bija pilns ar izaicinājumiem. Grūtības sagādāja kvalifikācijas darba tēmas izvēle pagājušajā pavasarī”, un, gandarīti turpina: “studiju laiks bija ļoti vērtīgs un noderīgs turpmākajai karjerai. Esmu patiesi priecīga un pateicīga ikvienam, kuri piedalījās šajā studiju procesā!”
Studiju programmas direktore Antra Randoha, iepazīstoties ar studentes Anitas Zladejas veikto petījumu un noklausoties prezentāciju, viņu īpaši uzslavēja, sakot: “Anita, noteikti strādājiet par skolotāju!”.
Egita Leimane veica pētījumu “Sīkās motorikas un runas attīstības veicināšana pirmsskolas 3. posmā” (darba zinātniskā vadītāja asoc. prof. Gunta Siliņa-Jasjukeviča, darba recenzente doc. Jolanta Kriščune). Kvalifikācijas darba mērķis: "Teorētiski izzināt un praktiski pētīt bērnu sīkās motorikas un runas attīstības savstarpējo mijiedarbību pirmsskolas 3. posmā". Pēc veiktā pētījuma, Egita sniedz šādus secinājumus:
- Mērķtiecīgi nodarbinot ikdienā bērna sīko motoriku, vienlaikus tiek panākta pozitīva dinamika gan sīkās motorikas, gan runas attīstībā.
- Sīkā motorika ir saistīta ne tikai ar runas attīstību, bet arī ar domāšanas un uzmanības koncentrēšanas prasmēm, kas pirmsskolas vecumā attīstās un uzlabojas, bērnam veicot dažādas darbības ar priekšmetiem.
- Ja bērna motorika ir vāji attīstīta, viņš nevēlas darboties, ar to, kas viņam sagādā grūtības, līdz ar to, bez pietiekami attīstītas sīkās motorikas bērnam neveidosies neatlaidība, kas ir nozīmīga turpmākai veiksmīgai attīstībai, mācīšanās procesam.
- Ja pedagogam ir izpratne par pirmsskolas vecuma bērnu sīkās motorikas un runas attīstību, tiek nodrošināta atbilstoša vide un piedāvātas daudzveidīgas praktiskās aktivitātes, kas bagātina sajūtu pieredzi, attīsta gribasspēku, paplašina vārdu krājumu, sekmē vērīgumu un fantāziju ar kuru palīdzību bērns var radīt savu pasauli.
Egita, aicināta dalīties ar pārdomām par studiju laiku un sniegt kādu ieteikumu topošajiem studēt gribētājiem, saka: “Mācīšanās augstskolā nebija viegla, tāpēc aicinu uzsākt studijas, kamēr esi jauns! Bet nekas nav neizdarāms, arī omes var sekmīgi pabeigt augstskolu! [smaida].” Egita uz lekcijām Madonā, mēroja ceļu no Ikšķiles, bet, par grūtāko neuzskata tālo ceļu, sakot: “Grūtākais, šķiet, bija zinātnisko rakstu lasīšana un analizēšana, jo svešvalodas mana nav stiprā puse.” Viņa turpina: “Visvairāk man patika tieši praktiskā darbošanās pētījuma ietvaros, jo kvalifikācijas darba rakstīšana motivēja izmēģināt un parādīt labāko!” Jautāta par sajūtām šobrīd, pēc saņemtā sava darba augstā novērtējuma, Egita laimīgi noteic: “Šobrīd sirdī iestājies miers un gandarījums par paveikto!”
Kvalifikācijas darbu aizstāvēšanas komisija, kuras sastāvā bija gan augstskolas mācībspēki, gan darba devēji, pēc prezentāciju noklausīšanās, studentes, un, nu jau kolēģes, uzslavēja par labi paveiktu darbu, mērķtiecīgi virzītiem pētījumiem, vēlēja drosmi, droši turpināt izglītības procesu, “audzējot smadzeņu muskuļus”, darīt to, kas patīk un netērēt laiku tam, kas nepatīk, vēlēja arī uzcītību, enerģiju, smaidu sejā un mīlestību pret bērniem, lai “kuģis ir paklausīgs jums, nevis vējam”. Studentes saņēma vēlējumu mīlēt sevi un ikdienā veltīt laiku arī sev un plānot, kā aizpildīt brīvo laiku, kas radies pēc studiju programmas absolvēšanas. Īpaši tika uzslavēta studentu laba izpratne par to, kas nepieciešams pirmsskolas vecuma bērniem, personiskās attieksmes paušana, praktiskajā pētījumā izmantotie pašu gatavotie un aizgūtie materiāli, kas vizuāli uzskatāmi noformēti un pievienoti darba pielikumos, un ir jēgpilni pielietojami darba procesā.
Komisijas locekļi sniedza vērtīgus komentārus un praktiskus ieteikumus pedagoģiskai profesionalitātei, akcentējot arī teorijas nozīmi, lai zinātu, kas konkrētā vecumposmā notiek bērna attīstībā, lai spētu redzēt situāciju kopveselumā.
LU Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas "Pirmsskolas skolotājs" direktore Dr. paed., docente Antra Randoha teic ceļavārdus Madonas filiāles laimīgajām: “Svarīgi ir katram sajust savu profesionālo aicinājumu un redzēt sevi šajā profesijā. Skolotājs pirmsskolā - tā ir mīlestība, atbildība, enerģija, dzīvesprieks, zinātkāre un sirdsgudrība. Sperts pirmais solis un viss tikai sākas... Skolotājs izaug un apjauš savu spēku studiju laikā, taču par skolotāju kļūst ik dienu pilnveidojoties un izzinot pasauli kopā ar bērniem.”
Pateicos visiem par veiksmīgi paveikto darbu, lai ilga piepildījuma un gandarījuma sajūta prātā un sirdī!
Uz tikšanos izlaidumā februāra nogalē LU Lielajā aulā!
Attēlos: ekrānšāviņi no studentu prezentācijas.
Lolita Kostjukova
LU Madonas filiāles vadītāja