Studiju programmas “Sporta treneris” studentu kvalifikācijas darba aizstāvēšanas diena LU Madonas filiālē. 13.01.2024.

Sestdien, 13. janvārī, Latvijas sporta treneru saimei piepulcējās septiņi kvalificēti basketbola, futbola un tenisa treneri, kuri Latvijas Universitātes (LU) Madonas filiālē sekmīgi prezentēja savu izstrādāto pētījumu sporta izglītības jomā. Pēc aizstāvēšanas, Noslēguma darbu aizstāvēšanas komisija lēma par kvalifikācijas piešķiršanu jaunajiem speciālistiem.

LU Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmā "Sporta treneris" studijas Madonas filiālē 2021. gada rudens semestrī uzsāka 16 studenti. Studiju laikā, 2 gados un 5 mēnešos, studenti izvēlējās sev interesējošu kvalifikāciju (futbola, basketbola vai tenisa treneris) un apguva sporta trenera darbam nepieciešamās zināšanas, prasmes, kompetenci, atbilstoši nacionālā un starptautiskā mērogā izvirzītām profesionālās kompetences prasībām. Studenti klātienes un tiešsaistes lekcijās guva zināšanas par fiziskās audzināšanas, sporta un olimpiskās kustības vēsturi, sporta pedagoģiju, sporta psiholoģiju, sporta pārvaldību un pasākumu organizēšanu, sporta tiesībām, vispārējo fizisko sagatavotību, nodarbību modelēšanu un vadīšanu specializācijas sporta veidā, kustību biomehāniku, pielāgotām fiziskām aktivitātēm, cilvēku funkcionālo anatomiju, fizioloģiju un bioķīmiju, sporta higiēnu un rehabilitāciju, sporta slodžu un ekstremālu situāciju fizioloģiju, sporta veida fitnesu un treniņu metodiku, vieglatlētiku un tās integrāciju dažādos sporta veidos, sportu un uzturu u. c.  zināšanas. Profesionālajā 80 kredītpunktu studiju programmā “Sporta treneris”, studenti stiprināja kompetenci arī praktiskajās nodarbībās, kas notika Madonas pilsētas vidusskolas sporta zālē, Madonas pilsētas  Sporta centrā un Olimpiskajā sporta centrā Rīgā.

Studiju laikā, studenti veica triju profesionālo prakšu uzdevumus izvēlētajā sporta izglītības iestādē - sporta skolās, sporta klubos Madonas, Aizkraukles, Balvu, Cēsu, Gulbenes, Jēkabpils, Līvānu, Saulkrastu un Siguldas novados. Pirmās prakses laikā, studenti iepazinās un pētīja izvēlēto sporta izglītības iestādi kā izglītības sistēmas sastāvdaļu un izzināja tās darbību, vēroja trenera un audzēkņu mijiedarbību un veica savu novērojumu analīzi. Otrajā praksē – vēroja, analizējot un vērtējot pieredzējušu treneru pedagoģisko darbību, veidoja izpratni par treniņu-mācību procesu un trenera darbu sporta organizācijā. Trešajā praksē, kas tika organizēta kvalifikācijas darba izstrādes laikā, topošie kvalificētie sporta treneri padziļināja un nostiprināja teorētiskās zināšanas, veicot praktisko darbu - vadot treniņu vai pulciņu nodarbības, organizējot sporta un veselības veicināšanas pasākumus un sacensības, realizējot audzināšanas pasākumus, kā arī veica pētniecisko darbību treniņu procesā. Prakšu laikā iegūtā informācija studentiem bija noderīga, patstāvīgi izstrādājot kvalifikācijas darba pētījumu.

Noslēguma darba mērķis ir izstrādāt pētījumu sporta izglītības jomā, atklājot sporta trenera profesionālo kompetenci, pilnveidojot pētnieciskās un analītiskās prasmes. Madonas filiāles studenti savā pētījumā aprakstīja aktuālu problēmu un to risinājumus sporta trenera darbā un, paveikto aizstāvēja prezentācijas veidā sestdien, 13. janvārī, klātienē, Madonas pilsētas vidusskolā. Noslēguma darbu aizstāvēšanas komisijas sastāvā bija pieredzējuši LU docētāji un sporta nozares profesionāļi – basketbola un futbola treneri, sporta izglītības iestādes direktore.

Visaugstāk tika novērtēts studenta ARTŪRA RUDZĪŠA veiktais pētījums “Futbols kā līdzeklis sociālo prasmju attīstīšanai 6-8 gadu vecumā” un tā aizstāvēšana. Darba zinātniskais vadītājs asoc. prof., Dr. sc. admin. Ilvis Ābeļkalns, recenzents Dr. psych. Aleksandrs Koļesovs. Pētījuma mērķis: "Pētīt un noskaidrot 6-8 gadus vecu futbolistu sociālo prasmju veicināšanas iespējas futbola treniņu laikā". Artūrs tēmas izvēli pamatoja arī ar to, ka pats ir trenējies un spēlējis futbolu, zina un saprot, cik liela nozīme ir sociālajām prasmēm, atrodoties laukumā un ārpus tā. Ņemot vērā gūtajās pedagoģiskās, psiholoģiskajās un metodiskajās atziņas, autors pētījuma mērķa sasniegšanai izmantoja dažādas pētījumu metodes, piemēram, pedagoģisko novērojumu, anketēšanu, interviju. Pētījuma noslēgumā, autors secina, ka izvirzītā hipotēze: “Sistemātiska futbola treniņu organizēšana un vadīšana sekmē bērnu sociālo prasmju attīstību” apstiprinājās. Students saka: “Pat tik īsā periodā, kā divi mēneši, dažos bērnos bija vērojams progress sociālo prasmju attīstībā, kā līdzekli izmantojot dažādu futbola treniņu metodiku atbilstošajam vecuma posmam”,  viņš arī norāda uz būtisku aspektu, pamatotu pieredzē, sporta trenera darbā: “Sistemātiska vingrinājumu atkārtošana palīdzēja bērniem attīstīt pārliecību, līderismu, emocionālo noturību u. c. sociālās prasmes. Kārtības noteikumu atgādināšana pirms treniņiem veicināja disciplīnas attīstīšanu.”

Pēc kvalifikācijas darba aizstāvēšanas, uzrunāju Artūru Rudzīti uz īsu sarunu par studiju laiku un tikko gūto gandarījumu. Emocijas ir dubultas, jo vienā kursā studēja un programmu “Sporta treneris” absolvēja arī Artūra dzīvesbiedre EVA ŽILDE-RUDZĪTE. Turklāt, īpaši jāizceļ fakts, ka abi ir arī Nacionālo bruņoto spēku karavīri! Artūrs par studiju laiku stāsta ar lepnumu: “Jau kopš bērnības sports ir bijis neatņemama manas dzīves sastāvdaļa. Sporta treneru programma sniedza ne tikai jaunas zināšanas, bet arī noderēja un noderēs man darbā, strādājot par Pļaviņu sporta organizatoru. Tā kā šajā kursā studējām kopā ar sievu, tad papildus studijām, izaicinājums bija to visu apvienot ar divu mazu bērnu audzināšanu. Bet esam gandarīti par paveikto, un tas ir tikai pierādījums tam, ka varam visu, ja, tiešām, no sirds, to vēlamies!”

Sestdienas pēcpusdienā, septiņi braši nu jau absolventi, bija gandarīti par paveikto, pārrunāja studiju laikā notikušo, dalījās ar dažādiem atgadījumiem studenta dzīvē un ar lepnumu vēstīja par jauniem darba piedāvājumiem, jo nepieciešamā izglītība ir jau iegūta, kā arī, studenti interesējās par tālākās izglītības iespējām tepat, Madonas filiālē un Rīgā. Laimīgie sporta treneri baudīja pašu sarūpēto svētku cienastu un ieklausījās komisijas vēlējumos un studiju programmas “Sporta treneris direktora doc. Riharda Parandjuka teiktajā: “Bija prieks būt kopā ar šiem studentiem, jo visu 2,5 gadu laikā no studentu puses bija redzama pieredze, inteliģence un izpratne par sporta jomu. Mācībspēki centās studentus apmācīt tieši sporta pedagoģijas sfērā, kas arī ir izdevies. Tālāk absolventiem ir lieliska iespēja strādāt sporta skolās, lai sasniegtu mērķus ar saviem audzēkņiem! Prieks, ka daļa no absolventiem to darīja paralēli studijām, kas, viennozīmīgi, padarīja vēl kvalitatīvāku studiju procesu. Vēlu veiksmi!”

Pateicos visiem procesā iesaistītajiem par veiksmīgi paveikto darbu!

Uz tikšanos izlaidumā februāra nogalē LU Lielajā aulā!

LU Madonas filiālē noslēguma darbu aizstāvēšana šajā akadēmiskajā gadā ir noslēgusies. Turpinās lekciju dienas un eksāmenu kārtošanas process “Pirmsskolas skolotājs” pirmajam un otrajam kursam. Lai visiem labi sokas!

Attēlos: Programmas “Sporta treneris” LU Madonas filiāles studenti pēc kvalifikācijas darba veiksmīgas aizstāvēšanas 13.01.2024.  Ekrānšāviņš no studenta Artūra Rudzīša prezentācijas.

Dalīties